اگر امروزصحبت از چاهای نفت و گاز مشترک با همسایگان میکنیم و اینکه همسایگان با سرمایهگذاری های حساب شده از مخازن مشترک در حال برداشت هستند، موضوعی است که بارها به آن پرداخته شده است. اما انواع دیگری از این گونه برداشت ها وجود دارد که شاید به دلیل اینکه آثار آن تاکنون پدیدار نشده و یا با توجه به عدم سرمایه گذاری کافی ما در آن حوزه طعم شیرین درآمدهای آن را نچشیده ایم.
امروزه آسمان کشورها به عنوان ساختاری برای ایجاد بنگاه های اقتصادی در قالب فرودگاه های بین المللی تبدیل شده است، نگاه کشورها به فرودگاه برای کشور، یک بنگاه اقتصادی است که می تواند با توجه به مزایای رقابتی و موقعیت جغرافیایی موجب ایجاد درآمد و اشتغال برای کشور گردد. یکی از فرودگاه های موفق در منطقه که در مقایسه با موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مزیت رقابتی ندارد فرودگاه بین المللی دبی می باشد.
فرودگاه دبی به عنوان یکی از فرودگاه های معتبر در منطقه که بسیاری از پروازهای بین المللی را هماهنگ می نماید در سه ماه اول سال 2015 دویست و پانزده هزار و ششصد (215.600)پرواز را انجام داده و 60 میلیون مسافر در سال را جابجا نموده است، فرودگاه دبی سالانه 22 میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور می نماید و این رقم معادل 27% تولید ناخالص داخلی آن کشور است. این در حال است که این کشور ظرفیت فرودگاه را به 90 میلیون مسافر افزایش داده است.
فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) روزانه به طور متوسط 120 پرواز و سالانه حدودا 7 الی 8 میلیون نفر مسافر را درسال پذیرش می نماید که این میزان مسافر دو برابر ظرفیت طراحی شده برای این فرودگاه بین المللی است.
یکی دیگر از مواردی که همسایگان در حال پیشی گرفتن از آن هستند استفاده از آسمان مشترک ما است که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب به کشورهای همسایه اختصاص یافته است. فرودگاههایی مانند دبی، قطر و استانبول اگر چه به دلیل موقعیت جغرافیایی نه چندان خوب خود و تنها با استفاده از مدیریت و بهرهبرداری در حال استفاده از این موقعیت منحصر بفرد هستند و سالانه میلیاردها دلار از این راه کسب میکنند.
فرودگاه امام خمینی (ره) با توجه به موقعیت استراتژیک آن می تواند زمان و هزینه سفر را به شکل معنی داری در منطقه کاهش دهد و می تواند در صنعت هوایی منطقه تاثیر گذار باشد. موقعیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به شکلی است که در صورت توسعه آن میتواند جایگاهی مناسب برای شرکتهای هواپیمایی بین المللی باشد. کوتاه شدن مسیر و نیز کاهش هزینههای پروازی مهمترین دلیل برای راهاندازی هر چه سریعتر این پروژه است که متأسفانه چندین سال است مورد غفلت واقع شده است.
مهم تر آن است که بدانیم ترکیه در حال ساختن سومین فرودگاه بین المللی استانبول با ظرفیت 200 میلیون نفر است یعنی با تکمیل این فرودگاه سالانه درآمدی معادل 20 میلیارد دلار نصیب این کشور خواهد شد.
پروژه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان یکی از ابر پروژه های کشور و منطقه محسوب می شود که ساخت آن می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و فعال شدن کارخانجات تولیدی موجبات ارزآوری برای کشور را فراهم کند.